آشنایی بیشتر با ساعت

سه شنبه 8 بهمن 1398
19:27
mabnatech

آشنایی بیشتر با ساعت


تمام چیزهایی که شما باید راجع ساعت ها بدانید

هدف از این مقاله ارایه طلاعات آنچه را که شما باید به منظور تصمیم گیری مطمئن هنگام خرید یک ساعت مچی بدانید را آموزش دهد.

این مقاله قبل از اینکه به مفاهیم و اصطلاحات تخصصی بپردازد، بسیار قابل درک برای عموم در نظر گرفته شده است.

مباحث تحت پوشش عبارتند از:

­اجزای اصلی ساعت
موتور ساعت
ساعت های کوارتز یا باطری
ساعت های مکانیکی
کاربردهای اضافی
واژه های به کار رفته در ساعت

اجزای اصلی ساعت:

A-دسته کوک:پیچی برای تنظیمات ساعت .

B-پایه قاب:دراشکال و اندازه های مختلف طراحی می شود و محل قرارگیری بند می باشد.

C- قاب:که با جنس پلاستیک,فلز,تیتانیوم,سرامیک و چوب و با اشکال مختلف دایره,مستطیل,مربع و... طراحی می شود.

D-صفحه:ساعتها با صفحه های رنگی و با نقش های متفاوت تولید می شوند.

E-شیشه: شیشه ساعتها ازکریستال معدنی یا ضد خراش و یا طلق که در روی صفحه و یا پشت ساعت برای دیده شدن داخل آن استفاده میشود.

F-عقربه:عقربه ها وظیفه نمایش دقت زمان را بر عهده دارند که عقربه کوچک به عنوان ساعت شمار و عقربه بلند وظیفه دقیقه شمار را بر عهده دارد و در اشکال و اندازه ها و رنگ های متفاوت طراحی می شوند.

G-ثانیه شمار:وظیفه شمارش ثانیه که با هر پالس نشانگر سلامتی موتور و باطری را نشان می دهد.

H-بند ساعت:نگه دارنده ی ساعت بر روی دست که از اجناس چرم,استیل,طلا,سرامیک و ...و در طرحها و رنگهای متنوع تولید می شود.

I-چرخ دنده جنبشی:کنترل و تنظیم زمان و وظیفه انتقال نیرو به عقربه ها را دارد.

تفاوت ساعت مکانیکی و باطری دار:

بزرگترین تفاوت بین موتورهای اتوماتیک و موتورهای باطری دار میزان دقت در کنترل زمان و ظرافت در ساخت آنها می باشد.به همین دلیل ساعت های اتوماتیک همواره از ارزش بالاتری برخوردار هستن.البته شایان به ذکر است به علت سطوح مختلف ساعت و طیف وسیع آنها در طراحی و مواد به کار رفته اتوماتیک بودن یا باطری دار بودن یک ساعت تنها ملاک قیمت گذاری نیست.

ساعت های کوارتز(Quartz )یا باطری دار

این موتور توسط انرژی باطری که مجموعه بوبین(سیم پیچ) و کیت الکترونیکی(مدار کوچک) , چرخ دنده ها را به حرکت درمی آورد و انرژی را به عقربه ها انتقال می دهد که این انرژی با پالس با ثانیه شمار کالیبره می شود.

ساعت های مکانیکی :

ساعت های اتوماتیک متشکل از تعدادی زیادی چرخ دنده نسبت به ساعت های باطری دار,فنر و رقاصک و لنگر است.این نوع ساعت ها انرژی خود را توسط لنگر متحرک که بر روی موتور تعبیه شده است به چرخها انتقال می دهد و انرژی را توسط فنر ذخیره می کند که به مرور این فنر نیروی خود را آزاد و به عقربه ها منتقل می کند و با حرکت دست شخص فرایند تبدیل انرژی را انجام می دهد.

ساعت های کوکی:

در این مدل ساعت ها تقریبا همان اجزاء ساعت های اتوماتیک که سطر بالا توضیح داده شدند به کار برده میشوند با این تفاوت که انرژی خود را از حرکت لنگر به کوک ساعت (دسته کوک/دسته تنظیم) تغییر داده است.

کاربردهای اضافی:

مواردی در ساعت که غیر از نشان دادن زمان به موتور ساعت اضافه شده اند مانند:زمان دوم,کرنومتر,تقویم,آلارم و ...

زمان دوم: در بعضی از ساعتها دو موتور با دو زمان متفاوت نمایش داده می شود و در مواردی یک موتور با دو زمان متفاوت که زمان دوم وظیفه نمایش زمان شهر و یا کشور دیگری را بر عهده دارد.

کرنومتر یا کرنوگراف:مقیاس دقیق محاسبه مسافت طی شده را نمایش می دهد.

تقویم:در اکثر مدلهای ساعت , در موتور ساعت روزهای ماه و در بعضی روزهای هفته و ماهها سال تعبیه شده است.در برخی از مدلها که اصطلاحا FULL DATEمعرفی می شوند روز,هفته و سال در موتور یکجا نمایش داده شده است.

آلارم یا زنگ هشدار:بیشتر در ساعت هایی با طرح اسپرت این کاربرد وجود دارد که در ساعتهای عقربه ای این کاربرد تنظیم تا 12 ساعت داراست و در ساعتهای دیجیتال یا تلفیقی امکان تنظیم متمادی را دارست.

واژه های تخصصی در ساعت

این واژه ها را میتوان در روی صفحه و درب پشت ساعت مشاهده کرد:

:ALL STAINLESS STEEL نوع فلزی که در ساعت به کار رفته است از جنس فولاد ضد زنگ و یا استیل می باشد که این فلز نه تغییر رنگ دارد و نه حساسیت بر روی پوست می دهد.در برخی مدلها که اجناس دیگر به کار برده شده است این اصلاعات به سرامیک,طلا ,تیتانیوم و یا پلاستیک تغییر می کند.

WATER RESISTAN: میزان مقاومت ساعت در مقابل فشار آب است و این واژه همیشه با عددی مانند30متر,50 متر,100متر و یا ... و گاهی اوقات به جای محاسبه متر از ATMو یا BAR استفاده می شود.

GLASS: نوع شیشه به کار رفته در ساعت را معرفی می نماید و در ساعت های ضد خراش با کلمه SAPPHIRE و شیشه مقاوم با کلمه MINERAL و در ساعت های گرانتر با کلمه ANTI REFLECTIVE که گویای ضد انعکاس نور بودن شیشه را دارد به کار برده می شود و همچنین در بعضی از ساعتها کلمه HESALITE که جنس طلق را مشخص می کند.

نام کشور سازنده که در ساعتهای سوییسی با کلمهSWISS MADE و در ساعت های ژاپنی با کلمه JAPAN MADE و در برخی ساعتها در ادامه نام کشور کلمه MOV به کار می رود که مونتاژ آن ساعت را در کشور دیگر معرفی می کند.

شماره سریال:برای شناسایی هر ساعت با اصالت اعدادی خاص و یا همراه با حروف در پشت هر ساعت درج شده است که این سریال مشخصات ظاهری و ساختاری ساعت را بیان می کند و در ساعت های لوکس شماره دیگری که شناسه اختصاصی همان ساعت می باشد به چشم می خورد.

تهیه و تنظیم: گالری ساعت کاظمی


[ بازدید : 98 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به avaweb است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]