انواع مکانیسم موتور ساعت های مچی
انواع مکانیسم موتور ساعت های مچی

در دسته‌بندی ساعت‌ها معمولاً آنها را از روی نوع قوای متحرکه و یا به زبان ساده‌تر از روی نوع موتور آن‌ها تقسیم‌بندی می‌کنند و امروزه شرکت‌های سازنده انتخاب‌های بی‌شماری از موتورها جهت استفاده در محصولات خود دارند. اگر بخواهیم این موتورها را در یک دسته‌بندی کلی جا بدهیم به سه گروه: موتورهای مکانیکی، اتوماتیک و کوارتز برمی‌خوریم.

در واقع موتورهای ساعت‌ها را می‌توان به قلب ساعت تشبیه کرد. حرکت ساعت بسته به نوع موتور و مکانیسم آن‌ها متفاوت است و می‌تواند شامل تقویم، روزشمار هفته، ماه‌شمار، کرنوگراف یا ساعت منطقه‌ای باشد. ساعت‌سازان وقت بسیاری را صرف طراحی و ساخت موتور و قسمت داخلی ساعت می‌کنند و بر این باورند که تولید با دقت و ظریفانه موتور یک ساعت تفاوت یک ساعت خوب و یک ساعت معمولی را نمایان می‌کند. در این قسمت به بررسی دسته اول آن‌ها یعنی موتورهای کوارتز می‌پردازیم.

موتورهای کوارتز:

در سال 1969 شرکت سیکو ژاپن اولین ساعت کوارتز را به جهان معرفی کرد. تولید این ساعت، تولید کنندگان سنتی و قدیمی ساعت که در ساعت‌های خود از مکانیسم‌های مکانیکی استفاده می‌کردند را مجبور کرد در پاسخ این ساعت، نسخه سفارشی شده خود را از این مدل موتور تولید کنند. که این آغاز عصر جدید در صنعت ساعت و زمان بود.

مکانیسم موتورهای کوارتز:

مکانیسم کوارتز توان خود را از یک باتری الکتریکی میگیرد و یک سیگنال الکتریکی را به یک قطعه کریستال از جنس کوارتز می‌فرستد. کریستال کوارتز با دریافت سیگنال با سرعت 32768 بار در ثانیه شروع به لرزیدن می‌کند. که این کار باعث تولید یک سیگنال با فرکانس و توان مشخص می‌شود. این فرکانس توسط یک مدارالکتریکی شناسایی شده و تبدیل به سیگنالی برای هر ثانیه می‌شود و حرکت دقیقی را برای ساعت تولید می‌کند.

مزایای موتورهای کوارتز:

دقت زمان: مکانیسم کوارتز طوری طراحی شده است که به شما اطمینان کامل از دقت زمان نشان داده شده را بدهد.

راحتی در استفاده: این مکانیسم توان خود را از یک باتری الکتریکی می‌گیرد و نیاز به استفاده از حرکت دست انسان ندارد.

خرابی کمتر: در این مکانیسم به دلیل کم بودن تعداد قطعات و حضور باتری احتمال خرابی آن‌ها را مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

قیمت ارزان‌تر: مکانیسم‌های دیگر (چه مکانیکی و چه اتوماتیک) نیاز به زمان و مهارت بیشتری برای ساخته شدن دارد. ساعت‌های کوارتز به طرز قابل‌توجهی ارزان‌تر است.

موتورهای مکانیکی:

قوای متحرکه این نوع مکانیسم با استفاده از یک فنر اصلی که به آن شاه فنر نیز می‌گویند. این فنر نیاز به کوک کردن به صورت مکرر (روزانه ، هفتگی یا …) دارد.

ساعت‌های مکانیکی همان عملکرد و خروجی ساعت‌های کوارتز را دارند. در نگاه اول به مکانیزم این نوع موتورها متوجه عدم حضور باتری در این نوع ساعت‌ها می‌شوید اما اگر کمی بادقت‌تر نگاه کنید متوجه چیزی فراتر می‌شوید. منظری که توجه بسیاری از علاقه‌مندان ساعت را به خود جلب‌کرده‌است. دنیایی پیچیده از فنرهای مختلف، چرخ‌دنده‌های متفاوت و قطعات متحرک که کارکرد منظم و دقیق ساعت را گارانتی می‌کند. پیچیدگی این مکانیسم را فقط با واژه‌ی هنر می‌توان توصیف کرد. در حقیقت در این نوع ساعت خواندن زمان به عنوان یک کاربرد ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر موردهدف کلکسیونرها و گالری‌ها قرار می‌گیرد.

مکانیزم موتورهای مکانیکی:

بر خلاف مکانیسم ساعت‌های کوارتزی که نیروی خود را از یک باتری دریافت می‌کنند این نوع موتور انرژی خود را از فنر اصلی یه همان شاه فنر می‌گیرد. انرژی این فنر از طریق فنرهای ثانویه و چرخ‌دنده‌هایی در مدل‌های مختلف در طی یک پروسه پیچیده به دورهای متناسب برای نمایش ساعت، روز و …. به وسیله عقربه‌ها تبدیل می‌شود.

مزایای موتورهای مکانیکی:

طول عمر بالا: یک ساعت مکانیکی با ساخت خوب، تحت یک نگهداری خوب می‌تواند به اندازه طول عمر یک انسان دوام بیاورد.

انرژی: در این نوع ساعت‌ها شما نگرانی بابت تعویض باتری ساعت‌ها ندارید، این ساعت‌ها انرژی خود را از طریق یک کوک ساده و مداوم تأمین می‌کنند.

زیبایی: در تعداد زیادی از این نوع ساعت‌ها از یک شیشه یاقوت کبود در قسمت پشتی بدنه آن‌ها استفاده می‌شود که به شما یک نمای شفاف از عملکرد قطعات داخلی می‌دهد.

موتورهای اتوماتیک

مکانیسم موتورهای اتوماتیک:

این ساعت‌ها طوری طراحی شده‌اند که از حرکت طبیعی و روزمره مچ دست فرد انرژی خود را بدست بیاورند. مکانیسم این نوع ساعت‌ها مشابه مدل به ساعت‌های مکانیکی معمولی هست.

اما:

-یک قطعه فلزی بنام روتور به جای سیستم کوکی اضافه شده است.

– این روتور می‌تواند آزادانه در مسیر مشخص خود بچرخد.

-این روتور با حرکت دست شما می‌چرخد و انرژی لازم را به فنر اصلی یا شاه فنر می‌دهد.

مزایای موتورهای اتوماتیک:

این ساعت علاوه بر مزایای ساعت‌های مکانیکی معمولی دارای این حسن می‌باشد که شما نیاز به کوک‌کردن این ساعت‌ها ندارید. این نوع ساعت‌ها تا زمانی که در دست شما باشند انرژی لازم خود را تولید می‌کنند.

منبع :https://abrobadmarket.com/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%DA%86%DB%8C/